30 juli 2008

Naturligtvis konstgjort

Jag har gått och blivit förtjust i en sockerfri karamell, Extra Drops Pro cactus/raspberry (ej samma samma som på bilden dock). Det jag dock inte gillar med den är att man blir aldeles blå om tungan efteråt. Färgämnet som orsakar detta heter E133, Brilliant Blue, för övrigt samma som användes i Vira Blåtira. Jag tror inte det är särskilt farligt, men jag tycker ändå att det känns onödigt. För smaken sitter ju inte i färgen.

Men så funderade jag lite mer på det. Utan färgämnen skulle karamellen antagligen blivit färglös och genomskinlig. Och då är frågan hur man skulle uppfatta den? Jag tror att risken är att många hade tyckt usch, sånt onaturligt vill jag inte äta. Så genom att tillsätta ännu mer konstgjorda ämnen undviker tillverkaren detta. Och säkerligen sker detta inom stora delar av dagens industrialiserade livsmedelsproduktion. Men håll med om att något känns fel och bakvänt när man måste ta till konstgjorda ämnen för att åstadkomma ett mer naturligt utseende...

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: